Dlaczego warto studiować nauki o rodzinie na UKSW? Jakie perspektywy pracy dają nasze studia?
Przykładowe miejsca zatrudnienia absolwentów: asystent rodziny, kierownik placówki wsparcia dziennego, wychowawca w placówce wsparcia dziennego, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, placówko opiekuńczo-wychowawcza, interwencyjny ośrodek preadopcyjny, specjalista ds. adopcji, regionalne ośrodki polityki społecznej, ośrodki pomocy rodzinie, ośrodki wsparcia, ośrodki interwencji kryzysowej, centra usług społecznych, NGO związane z życiem rodzinnym, wychowaniem, dzieckiem i rodzicielstwem. Ukończenie kierunku daje także możliwość dalszego kształcenia i zdobywania możliwości zawodowych w zawodzie nauczyciela lub terapeuty.
Rozbudowany zakres stanowisk pracy wraz z uzasadnieniem prawnym: https://wsr.uksw.edu.pl/kandydaci/miejsca-pracy-dla-absolwentow/.
Studia na kierunku nauki o rodzinie ukierunkowane są na zdobycie konkretnych kompetencji koniecznych do pracy polegającej na wsparciu małżonków, tworzących rodzinę na różnych etapach rozwoju oraz budujących bliskie związki.
Szczegóły poniżej w zakładkach.
Studia I stopnia
Kompetencje zawodowe: wszyscy absolwenci zdobywają kompetencje i kwalifikacje zawodowe do podjęcia pracy na stanowisku asystenta rodziny, tutora rodzinnego, pracownika wsparcia dziennego i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej, koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej i pracownika ośrodka adopcyjnego, pracownika ośrodków usług społecznych oraz opiekuna osoby starszej i niesamodzielnej. W związku z tym są przygotowani do: prowadzenia pracy z rodziną w miejscu zamieszkania; udzielania pomocy rodzinom w poprawie ich dobrostanu; opracowania i realizacji planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej skoordynowanym z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej; w rozwiązywaniu problemów interpersonalnych, wychowawczych, psychologicznych, socjalnych, zawodowych i ekonomicznych; wspierania aktywności społecznej rodziny; podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin oraz budowania strategii rozwojowych poszczególnych osób i systemów rodzinnych (powiązanych relacjami rodzinnymi osób). Wszyscy absolwenci są przygotowani do: prowadzenia poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i kościelnych; nauczania narzeczonych i małżonków naturalnych metod regulacji poczęć w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego w Kościele katolickim; prowadzenia poradnictwa wychowawczego na różnych etapach rozwojowych dziecka; pracy w ośrodkach adopcyjnych, przy wsparciu rodziców zastępczych i z kandydatami do rodzicielstwa adopcyjnego. Wybierając specjalizację: opiekun osoby starszej i niesamodzielnej, studenci w zaawansowanym stopniu poznają zasady wsparcia rodzin opiekujących się seniorami i osobami niesamodzielnymi oraz nabywają kompetencje profesjonalnej oceny zróżnicowanych sytuacji rodzinnych, potrafią odpowiednio dobrać metody wparcia i prawidłowo prognozować dynamikę przemian oraz wnioskować o skutkach zastosowanych celowościowych rozwiązań.
Kompetencje komunikacyjne: absolwent posiada umiejętności komunikacyjne w zakresie: stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych w procesie rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych; przedstawienia argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców; pracy zespołowej; audiowizualnej prezentacji wybranych problemów (ich opisu i rozwiązywania) oraz projektów społecznych; zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych; sprawnego porozumiewania się przy użyciu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.
Kompetencje przedsiębiorcze: absolwent posiada kompetencje w zakresie mikroekonomii i finansów gospodarstw domowych oraz podstaw przedsiębiorczości.
Kompetencje analityczno-informatyczne: absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy pedagogiki, psychologii, nauk socjologicznych, prawa oraz innych dyscyplin zajmujących się małżeństwem i życiem rodzinnym, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych zasobów bibliotek oraz baz danych statystycznych.
Kompetencje naukowo-badawcze: absolwent potrafi poprawnie: formułować problemy i cele badawcze; dobierać wiarygodne źródła informacji i dane niezbędne do ich rozwiązania; dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskanych danych i informacji; dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze; redagować teksty naukowe.
Studia II stopnia
Kompetencje komunikacyjne: wszyscy absolwenci posiadają kompetencje w zakresie stosowania podstawowych narzędzi i strategii komunikacyjnych w procesie rozwiązywania problemów rodzin, dzieci i młodzieży oraz przedstawienia argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców pracy zespołowej. Studenci nabywają umiejętności w zakresie audiowizualnej prezentacji wybranych problemów oraz projektów społecznych, sprawnego porozumiewania się przy użyciu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych, komunikowania się w grupie oraz z przedstawicielami instytucji oferujących wsparcie małżeństwu i rodzinie.
Kompetencje przedsiębiorcze: absolwent posiada kompetencje w zakresie mikroekonomii
i zarzadzania budżetem gospodarstw domowych oraz podstaw mikroprzedsiębiorczości i jej zaburzeń w sytuacjach problemów społecznych.
Kompetencje analityczno-informatyczne: absolwent potrafi analizować problemy bliskich związków, małżeństwa i rodziny z perspektywy pedagogiki, psychologii, nauk socjologicznych, prawa oraz innych dyscyplin zajmujących się małżeństwem i życiem rodzinnym, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych zasobów bibliotek oraz baz danych statystycznych.
Kompetencje naukowo-badawcze: absolwent potrafi poprawnie: formułować problemy i cele badawcze; dobierać wiarygodne źródła wiedzy i dane niezbędne do rozwiązania problemów badawczych i wymagających wsparcia i interwencji sytuacji związanych z działalnością zawodową; dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskanych danych; dobierać właściwe metody
i narzędzia badawcze; redagować teksty naukowe z uwzględnieniem literatury obcojęzycznej.